woensdag 10 maart 2010

Ding 22 mobiele toepassingen

Hier kan ik heel kort over zijn , ik heb geen mobiel. Heel lang geleden had ik z,n koelkast en die heb ik geloof ik 2 x meegenomen.
Mijn dochter heeft een Black berry , haar kan ik wel wat vragen stellen van wat zij ermee doet.

Ik heb me dochter eens grondig aan de tand gevoelt wat ze allemaal met haar BlackBerry doet.
Ze vind het heel handig dat ze overal en 24 uur per dag haar e-mail kan checken.
Pingen vind ze ook heel handig.
Pingen is een combinatie van  msn en twitter. (is mijn idee) Je kan doormiddel van een code ,met ping ,mensen toevoegen Dus het is een soort communitie. Je kan alleen mensen toevoegen die een BlackBerry hebben.
Je kan zien wat je vrienden of bekende doen of waar ze zijn Als ze dat op Ping hebben gezet.
En wat mijn dochter ook heel handig vind is dat je PING hoort als je een e-mail krijgt.

Al met al leuk voor de jeugd maar niet mijn ding.

Geluk  Theo.

maandag 22 februari 2010

Ding # 21 Archief 2.0

Voordat ik aan de cursus 23 - archiefdingen begon, heb ik me aangemeld bij archief 2.0  ( zie ook ding# 17)
Ik ben van mening dat deze archiefdienst veel eerder onder de aandacht gebracht had kunnen/moeten worden.
Er komen zoveel verschillende onderwerpen aan bod. Voor ieder wat wils ,zou ik maar zeggen.
Als je zelf een discussie plaatst krijg je via je mailbox daar bericht over. Zo blijft de discussie levendig omdat je er dan gelijk weer kan op reageren.
Ik heb ook even op bibliotheek 2.0 gekeken. Kleinschaliger dat archief 2.0 Veel infofilmpjes, alleen zou je naar de cursus een koptelefoon meenemen.Het geluid is irritant voor medecursisten.
Interessante link naar het zeeuwsarchief. Op die site staan veel RRS feeds uitgestald, Handig.

maandag 15 februari 2010

Ding # 20 Footnote

Vind het helemaal niks dat alles in het Engels is.
Search Hundreds of Thousands of Family Trees , Hier heb ik me familienaam ingevuld.Dan krijg je velden waar je van alles moet invulleen. Geen zin in die rompslomp.Krijg ook steeds te zie " Free Trial". Daarvan krijg ik het gevoel dat ik straks aan 1 of ander abbonnement vastzit .
Ik vind dat Footnote best makkelijker toegankelijk gemaakt kan worden.Ze willen geld verdienen heb ik het idee.

Ding # 19 Genealogie 2.0

Ik heb even op de volgende sites gekeken;
1. Familie.nl
2.Verwant.nl
3. Geni.com
Mijn stamboom is al helemaal uitgezocht. Ik heb er een uitgeprinte versie van. Mischien is het wel makkelijk om er een digitale versie van te maken. De man die mijn stamboom onderzoekt doet het liefst alles zelf.
Tot in Duitsland zocht hij gegevens. Ik denk niet dat hij blij is met de ontwikkeling dat iedereen mee partisipeert.
FamilySearch Indexing site vind ik niks omdat ze naar de huidskleur vragen (Belachelijk vind ik dat)
Van papier naar digitaal zou ik , als ik een stamboom maak, ook toepassen.
Zo kan je bij een naam ,een geboorte, trouw, en/of overlijdens akte  plaatsen.En foto`s zou ik ook toevoegen.

ding # 18 Librarary thing

Labrary thing is niks voor mij . Ik heb geen boekenkast en lees geen boeken. Ik moet lachen om vraag 2 ,voeg 10 boeken aan je bibliotheek. Die heb ik dus niet.Ik spaar wel Donald Duckies en heb veel stripboeken.
Elk jaar verkoop ik wel boeken op Koninginnedag . Ruimt zo lekker op.

maandag 1 februari 2010

ding # 17 web 2.0

Voordat ik deze cursus begon ben ik al lid geworden van archief 2.0
Tijdje geleden heb ik zelfs een discussie/ forum  geplaatst met de titel " Zilvervisjes"
Daar heb ik in totaal 10 reacties op gehad, en enkele daarbij met hele nuttige informatie.
Archief 2.0 vind ik een verijking als je  informatie nodig hebt over archiefdingen.
Er worden zelf vacatures geplaatst.
Je krijgt reactie op reactie. En links naar interessante links.

ding #16 Instant Messaging:

Ik IM al een behoorlijk lang. Heel in het begin chatte ik al met msn en chatplaza.Tegenwoordig meer met vrienden via Hyves en MSN.  Ook via partflock over muziek en feesten chat ik weleens.
Op de site van Aladin heb ik een vraag gesteld met het onderwerp ;openingstijden.
Je ziet ook eerder gestelde vragen verschijnen met hetzelfde onderwerp. Handig en het voorkomt dat je vragen dubbel beantwoord. Doet me denken aan een telefoondienst, zo van gaat je vraag over openingstijden, druk een 6 :-)

Bij MEEBO heb ik me aangemeld. Via me msn account zit ik zo in MEEBO. En ik heb gelijk heel mijn vriendenlijst waar ik mee kan chatten.  Reuze handig.
Er zijn heel veel chatrooms over de uiteenlopende onderwerpen. Daar ga ik zeker kijken of er iets van mijn interesse bij zit.

Op de KB site gekeken hoe je een vraag kan stellen. Er is een veldje " Eventueel al geraadpleegde bronnen:"
Mischien is het slim om de klant  meerdere velden te laten beantwoorden om zo meer informatie te krijgen.Of een soort aanvink formulier.