maandag 15 februari 2010

ding # 18 Librarary thing

Labrary thing is niks voor mij . Ik heb geen boekenkast en lees geen boeken. Ik moet lachen om vraag 2 ,voeg 10 boeken aan je bibliotheek. Die heb ik dus niet.Ik spaar wel Donald Duckies en heb veel stripboeken.
Elk jaar verkoop ik wel boeken op Koninginnedag . Ruimt zo lekker op.

maandag 1 februari 2010

ding # 17 web 2.0

Voordat ik deze cursus begon ben ik al lid geworden van archief 2.0
Tijdje geleden heb ik zelfs een discussie/ forum  geplaatst met de titel " Zilvervisjes"
Daar heb ik in totaal 10 reacties op gehad, en enkele daarbij met hele nuttige informatie.
Archief 2.0 vind ik een verijking als je  informatie nodig hebt over archiefdingen.
Er worden zelf vacatures geplaatst.
Je krijgt reactie op reactie. En links naar interessante links.

ding #16 Instant Messaging:

Ik IM al een behoorlijk lang. Heel in het begin chatte ik al met msn en chatplaza.Tegenwoordig meer met vrienden via Hyves en MSN.  Ook via partflock over muziek en feesten chat ik weleens.
Op de site van Aladin heb ik een vraag gesteld met het onderwerp ;openingstijden.
Je ziet ook eerder gestelde vragen verschijnen met hetzelfde onderwerp. Handig en het voorkomt dat je vragen dubbel beantwoord. Doet me denken aan een telefoondienst, zo van gaat je vraag over openingstijden, druk een 6 :-)

Bij MEEBO heb ik me aangemeld. Via me msn account zit ik zo in MEEBO. En ik heb gelijk heel mijn vriendenlijst waar ik mee kan chatten.  Reuze handig.
Er zijn heel veel chatrooms over de uiteenlopende onderwerpen. Daar ga ik zeker kijken of er iets van mijn interesse bij zit.

Op de KB site gekeken hoe je een vraag kan stellen. Er is een veldje " Eventueel al geraadpleegde bronnen:"
Mischien is het slim om de klant  meerdere velden te laten beantwoorden om zo meer informatie te krijgen.Of een soort aanvink formulier.

maandag 18 januari 2010

Ding # 15

Ik heb een twitter account aangemaakt.  Raar dat je niet op naam kan zoeken. Je moet iemands twitternaam weten om iemand te vinden.
Net me eerste twitter geplaatst. En ik heb al 2 volgers. Jeetje wat ben ik toch populair hahahaha
Toch maar even de achtergrond informatie lezen :-)
Voor archieven lijkt het me niet toepasbaar. Het lijkt me meer voor mensen die niks te doen hebben.
Denk niet dat ik er mee ga werken . Ik heb er geen tijd voor. Ik heb ook geen mobiel om mee te twitteren.
Lekker belangrijk!!!!!!!!!!

grt Theo.

ding # 14

In PB wiki2.0 heb ik een page gemaakt, in een mapje,  in de rubriek hobby`s genaamd collection.
En bij favorieten de page Malcom in the middle geplaatst.
Mijn bevindingen ; Ik vind het niet interessant om iets te plaatsen of hiermee in de toekomst gaan werken.
Het is net of je iets op een prikbord plaatst.Weinig inhoudelijke onderwerpen komen aanbod.

Grt Theo.

ding# 13

Hoofdstuk 13 Wikkies ontdekken. Eerst ben ik door archiefwiki gesurft.
Je moet " gebruiker " zijn om iets te bewerken.

1.Op archieven kaart staan alle archieven in Nederland en Vlaanderen aangegeven.Leuk verzonnen maar waarom staat er geen lijst met alle archiefinstellingen ernaast.Ook als je uitzoemd verwaterd je informatie omdat het dan lijkt of alle archiefinstellingen op elkaars lip zitten.

2.Kan handig zijn , zeker voor beginners . Voolgens mij kan de omschrijving van sommige woorden beter.B.V. bij drager staat er " fysieke substantie waarop gegevens worden vast gelegd" .
Ik vind dat deze omschrijving wel erg magertjes.
Dequisitie is is een woord wat ik niet in de lijst tegenkom.

Volgende is " geboren in 1809
Dit is een wiki van het archief van Tilburg en NGV van Den-Bosch.
Deze wiki vind ik interessant omdat het een stuk geschiedenis beschrijft.
Ze hebben een rubriek gemaakt van 338 Tilburgers waar je ,over ieder die er instaat, een stukje kan lezen.
Interessant voor stamboek onderzoekers. Je zou ,als je een wikki toepast in je onderzoek, kunnen vragen of mensen een klein stukje levensgeschiedenis over zich zelf schrijven.

Sint-Anna Ter Muiden – wiki
In deze wiki kan je op familienaam zoeken. Weet z,n handige toepassing. Mijn achternaam komt er niet in voor.

Tot 14

maandag 4 januari 2010

Ding # 12

Vandaag heb ik ,via me Yahoo account, een account aangemaakt bij Delicious.
Deze Delicieusaccount heb ik als een Feed  in me Netvibes.account geplaatst.
In me Delicieus heb ik de website van het Nationaalarchief en marktplaats toegevoegd.
Ik heb besloten dat ik voortaan werk met  Netvibes.
Later heb ik ,om te oefenen, ook Hyves toegevoegd en Badoo.
Eigenlijk moet ik al die websites als feeds in me Netvibes plaatsen.

Groetjes Theo.